Van lang geleden...

Ploegmachines

Bij ploegmachines wordt automatisch gedacht aan het merk Fowler. Echter, ook het bekende merk Burrell heeft er een aantal gebouwd, en wel enkele heel bijzondere.
We gaan terug naar 1879 wanneer de heren Adams en Everitt patent aanvragen op een ploegmachine die de kabeldrum aan de zijkant van de machine heeft in plaats aan de onderzijde.
Deze verticale kabeldrum zou als voordeel hebben dat de ketelconstructie niet werd belast met het gewicht van de kabeldrum. De as van de verticale drum stond hier los van. Tevens kon door deze constructie een eenvoudiger overbrenging en opwikkel mechanisme worden toegepast. De kabel liep langs de onderzijde van de machine naar een wiel dat horizontaal aan de achterzijde van de machine, onder de kolenbunker zat. Vandaar ging de kabel naar de ploeg.
Op een agrarische show in 1879 werd een 1 cylinder 10 HP Everitt-Burrell ploegmachine getoond. De drums waren gemaakt van gesmeed ijzer en er zat zo'n 900 meter ¾ inch kabel op. De machine was uitgerust met 2 kabeldrums, aan weerszijden van de machine. Dit kon worden gebruikt bij het rondploegsysteem waarbij met 1 ploegmachine kon worden volstaan.

Burrell ging verder met deze constructie en leverde in eerste instantie 1 cylinder ploegmachines met een vermogen van 10 of 20 HP. Op de drum zat ruim 700 meter kabel. De diameter van de drum was 1,85 meter. De kabeldrum was naar keuze aan de linkerzijde of de rechterzijde gebouwd. Er was ook een uitvoering waarbij er aan beide zijden een kabeldrum zat op 1 as zoals al hierboven genoemd.

Deze machines werden Universal of Everitt ploegmachines genoemd. Er is een klein aantal van gebouwd die vooral werden geëxporteerd naar continentaal Europa. Later werden ook ploegmachines gebouwd als Compound machines met het beroemde Burrell single crank systeem.
In 1881 droegen Everitt en Adams de rechten over aan Burrell; voor iedere verkochte ploegmachine ontvingen zij 5(!) pond.

Na de eeuwwisseling kwam er door de sterke concurrentie met andere machinebouwers en andere ploegmethodes de klad in de bouw van deze machines. De laatste gebouwd door Burrell was een 20 HP machine geëxporteerd naar Saksen in 1914.
Van de totaal bijna 4100 stoommachines die Burrell in Thetford heeft gebouwd waren er zo'n 118 stuks ploegmachine: 51 koppels en 16 enkele machines.

© Copyright Stoomwalsenclub 2016.