Stoomwals de Pruttelpot

Het was al lange tijd een wens van de Stoomwalsenclub om een eigen wals te bezitten. Het liefst een bijzonder type die makkelijk vervoerbaar is naar evenementen om daar in bedrijf te kunnen tonen.
 
Zoals u hieronder kunt lezen werd deze wals gevonden, een tandemwals. Maar er moest ook een originele naam voor deze machine worden gevonden! Een wedstrijd uitgeschreven tijdens de sociale middag van de Stoomwalsenclub najaar 2008 leverde heel veel verschillende namen op.Vroeger waren de meest belangrijke werktuigen voor een wegenbouwer zijn stoomwals, de werkwagen met gereedschap en koffie! De koffiepot stond de hele dag te pruttelen op de kachel en was de koffie op, dan werd meteen nieuwe gezet. Tijdens het koffiedrinken hoorde men buiten de wals sissen en pruttelen. Dan was het goed.
 
Door 5 inzenders was de naam “Pruttelpot” ingezonden.
Vanwege de karakteristieke verticale ketel werden deze tandemwalsen ook wel koffiepot genoemd. De naam Pruttelpot was dus een prima keuze. Door loting werd ons lid Gerrit van Ingen aangewezen als winnaar. Tijdens de Algemene jaarvergadering voorjaar 2009 kreeg hij zijn prijs uitgereikt: expresso koffie en een expresso koffiezettter.

Stoomwals de Pruttelpot

Stoomwals de Pruttelpot is eigendom van de Stoomwalsenclub Nederland. De machine is bedrijfsklaar en inzetbaar op (stoom)evenementen.
Zoals is te zien op onderstaande foto heeft deze machine een uniek ontwerp, waarvan er nog maar enkele rondrijden. In Nederland is dit de enige machine.
Zijn alle walsen uitgerust met een horizontale stoomketel, de Pruttelpot heeft een verticale ketel en daardoor een heel ander aanzien. Dit type wals wordt ook wel een tandemwals genoemd. De bijnaam is “koffiepot” vanwege de verticale ketel.
 

Fabrikaat Kelly Springfield (USA)
Bouwjaar 1911
Nummer 2499/1297
Cylinders 2 stuks
Lengte 4,50 m
Breedte 1,60 m
Hooghte 2,95 m
Gewicht 5000 kg

   
Beknopte geschiedenis

De wals is in 1911 in Antwerpen ingevoerd uit de USA en gekeurd volgens de Belgische wetgeving uit 1884. De wals heeft eerst in de omgeving van Antwerpen gewerkt en later bij Verviers. In 1957 omgebouwd voor dieselaandrijving. In 1990 aangekocht door een lid van de Stoomwalsenclub en weer volledig in originele staat gebracht. In 1997 was de wals weer bedrijfsklaar en te zien op evenementen.
In 2007 is de machine aangekocht door de Stoomwalsenclub Nederland met als doel demonstraties te geven op evenementen. De machine is bedrijfsklaar en staat onder keur bij   Lloyd’s  Nederland BV

Informatie

G. Leliefeld
Abr. Ten Catestraat 13
7622 EG Borne
Tel 074 2661634  mobiel 06 22228376

Hier onder enkele foto’s van koffiepotwalsen zoals ze vroeger in Nederland hebben gewerkt

(bron: Stoomwalsen R.Gebhard)

Aan het werk in Maastricht. 1926

Tekening van wals uit 1924, uitgevoerd met stoombesturing

Purmerend, 1923 Tandemwals no 35 van de firma v/h Boesewinkel. Het aanbrengen van een zgn binderlaag

Marshall tandemwals met “gewoon” stuur 

Den Haag, 1932 Aveling & Porter tasndemwalsno 43 van de Mij. Wegenbouw  Utrecht aan het werk op de Haagweg

© Copyright Stoomwalsenclub 2016.